Omul ar trebui să știe că armonia și dizarmonia din lum este
creația sa, că omul este pricina stării mediului înconjurător, că el
influențează cu starea sa bună sau rea și viața animală și cea vegetală.
Este atât de simplu să privim în noi înșine să vedem cum ne desfășurăm
noi viața, cum ne comportăm cu apropiații noștri cât și cu vrăjmașii
noștri, apoi să privim în jurul nostru să vedem ce fac și ceilalți și
astfel vom înțelege că tot ceea ce ne înconjoară este oglinda sufletelor
noastre. Sfântul Teofan zăvorâtul vrea să ne arate de ce Dumnezeu
uneori recurge la anumite sentințe mai drastice față de cei ce nu doresc
să se îndrepte făcându-se astfel prin purtarea lor pricina răului din
jurul lor. Din dragoste și dintr-un scop pedagogic Dumnezeu recurge și
la măsuri mai drastice astfel încât să nu fie binele înăbușit de tot.
Pilat a amestecat sângele unor galileeni cu jertfele lor. Domnul a zis: „Dacă nu vă veți pocăi, toți veți pieri la fel”; s-a surpat turnul din Siloam și a ucis 18 oameni.
Domnul iarăși a zis: „Dacă nu vă veți pocăi, toți veți pieri la fel”.
Prin asta lasă să se înțeleagă că atunci când pe alții îi ajunge o astfel de nenorocire, trebuie să ne gândim din ce pricină și cu ce țel s-a întâmplat aceasta și să ne întoarcem cât mai repede asupra sufletului nostru, cercetând dacă nu cumva îl apasă oarecare păcate vrednice de a fi pedepsite vremelnic spre înțelepțirea altora și să ne sârguim a le ștrege prin pocăință.
Pilat a amestecat sângele unor galileeni cu jertfele lor. Domnul a zis: „Dacă nu vă veți pocăi, toți veți pieri la fel”; s-a surpat turnul din Siloam și a ucis 18 oameni.
Domnul iarăși a zis: „Dacă nu vă veți pocăi, toți veți pieri la fel”.
Prin asta lasă să se înțeleagă că atunci când pe alții îi ajunge o astfel de nenorocire, trebuie să ne gândim din ce pricină și cu ce țel s-a întâmplat aceasta și să ne întoarcem cât mai repede asupra sufletului nostru, cercetând dacă nu cumva îl apasă oarecare păcate vrednice de a fi pedepsite vremelnic spre înțelepțirea altora și să ne sârguim a le ștrege prin pocăință.
Pocăința curăță păcatul și îndepărtează pricina care atrage nenorocirea.
Atâta vreme cât omul se află în păcat, securea stă la rădăcina pomului,
vieții lui, gata să-l taie; însă nu-l taie, fiindcă Dumnezeu așteaptă
pocăința ta. Pocăiește-te și securea va fi îndepărtată, iar viața ta va
merge spre sfârșitul ei după fireasca rânduială; dacă nu te vei pocăi,
așteaptă-te să fii tăiat. Cine știe dacă o să mai apuci anul viitor.
Pilda smochinului neroditor ne arată că Mântuitorul roagă dreptatea lui
Dumnezeu să-l cruțe pe fiecare păcătos, în nădejdea că acesta se va
pocăi și va aduce roade bune. Se întâmplă însă ca dreptatea
dumnezeiască să nu se mai lase înduplecată de mijlociri și cu greu să
se mai învoiească a lăsa pe păcătos un an întreg între cei vii. Dar tu, păcătosule, știi oare dacă vei mai trăi, nu un an, ci o lună, o zi, clipa ce vine?
Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an (II TES 2, 13; 3, 5; Lc. 13, 1-9)
Editura Sophia Bucuresti 1999
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu