Canonul Sfântului
Andrei Criteanul este o capodoperă a imnografiei răsăritene, în
centrul căruia se afla smerenia și pocăința ca mod de răscumpărare a omului
împovărat de conștiința păcatului.
Autorul, Sfântul Andrei
Cretanul, s-a născut la Damasc în anul 760 și a murit la Erisso, pe
insula Lesbos, în anul 840. De foarte tânăr și-a agonisit o înaltă știință de
carte și tot de tânăr a îmbrățișat viața călugăreasca, devenind monah în
mănăstirea Sfântul Sava, pe lângă Ierusalim, unde și-a adâncit nu numai viața
duhovnicească, ci și pe cea teologica, adiată de harul poetic.
Avea numai
douăzeci și cinci de ani când patriarhul Ierusalimului l-a trimis cu o misiune
bisericească la Constantinopol.
Apoi, hirotonit ca diacon, a primit ascultarea
de a conduce un orfelinat și o casă de bătrâni, implicându-se astfel și in
opera de asistentă socială a Bisericii. În jurul anului 700 a fost numit Arhiepiscop
al Cretei, de unde și numirea de Cretanul (în unele carți i se mai spune și
Ierusalimiteanul, ca unul care și-a început activitatea în Sfânta Cetate).
Sfântul
Andrei Cretanul a fost unul dintre primii și cei mai mari imnografi ai
Bisericii de Răsărit. Opera sa capitală este Canonul cel mare,
alcătuit spre sfârșitul vieții, cam la vremea când Sfântul Sofronie, Patriarhul
Ierusalimului, compunea Viața Sfintei Maria
Egipteanca.
Canonul aghiografic e o specie de poezie cu forma fixă
(cum ar fi, in poezia laică, sonetul sau glossa), iar numele îi vine de la
grecescul kanon, care înseamnă "normă", "regulă",
"principiu director". De obicei, el este alcatuit din nouă cântări
(ode), după numărul celor nouă cete îngerești; fiecare din acestea cuprinde un
numar de tropare (strofe), precedate de un irmos (care anunță tema troparelor)
și urmate de un imn al Sfintei Treimi și un altul al Născătoarei de Dumnezeu.
De regulă, canonul face parte din slujba de dimineață (utrenia) și e dedicat
sfântului (sau sfinților) din ziua respectivă. Opera Sfantului Andrei Cretanul
are o situație cu totul aparte. El se numește Canonul cel mare sau Marele
Canon, pentru trei rațiuni principale: adâncimea gândirii, frumusețea expresiei
și numarul troparelor (in total, 211). El a fost rânduit de Biserică în cartea
de slujbe numita Triod (Trei-Ode), și anume la utrenia de joi în săptămîna a
cincea din Postul Mare, adica la vremea când creștinii – monahi și mireni –
trebuie să-și sporească efortul de purificare în așteptarea Patimilor și Învierii
Domnului. Cu vremea s-a hotărît ca el, împărțit în patru segmente (și cu unele
prescurtări) sa fie cântat – sau citit – și în prima săptamănă a Postului Mare,
și anume în zilele de marți, miercuri, joi și vineri.
În decursul timpului –
dar tot în vechime – în Canonul Sfantului Andrei au fost intercalate și
triodele (tricintarile) altor imnografi, Teodor si Iosif, anume la începutul
cântărilor a patra, a opta și a noua, precum și imnurile dedicate Sfintei Maria
Egipteanca (a cărei pomenire se face în Duminica imediat următoare) și Sfântului
Andrei.
Tema centrala a Marelui Canon (ca, de altfel, a întregului Triod) este
relația antinomică dintre bunătatea și dreptatea lui Dumnezeu. Daca El, la
Înfricoșătoarea Judecată, îi va osândi la chinuri veșnice pe cei păcătoși,
înseamnă ca e lipsit de bunătate; dacă, dimpotrivă, îi va ierta pe toți, fără
nici o discriminare, înseamnă ca nu e drept. Creștinii care merg pe ultima
variantă cad în deznădejde; cei care merg pe a doua cad în laxitate morala.
Canonul Sfantul
Andrei Criteanul, în cel mai autentic spirit ortodox, cultivă
echilibrul: "Când ca un milostiv, vei ședea Judecator..." (ultimul
tropar din cântarea a opta). Așadar, Dumnezeu judecă drept tocmai prin faptul
că dreptatea e precedată de bunatate. Prin păcat, omul își prezumă osânda, dar
prin credință speră în iertare. Credința omului însă se cere alimentată de
conștiința păcatului și, prin urmare, de pocaință, dar fără ca prin aceasta el
sa pretindă îndreptățire: "Cu toate ca a greșit, Mântuitorule, eu știu că
Tu ești iubitor de oameni: lovești cu milă și Te milostivești fierbinte; pe cel
ce plânge îl vezi, și ca un părinte alergi chemându-l la Tine pe fiul risipitor"
(Cantare întâi, troparul 12). Sfântul Andrei și-a construit Canonul
pe exemplele unor personaje - pozitive sau negative - din Vechiul și Noul
Testament, acestea doua nemaifiind diacrone (desfășurate în timpul istoric), ci
sincrone (convergînd către omul aspirant la mântuire).
Î.P.S
Bartolomeu ANANIA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu