Pacatul
cartelii este unul dintre pacatele, pe care foarte putini il spun la spovedanie.
Caruia dintre noi nu i s-a intamplat sa fie nemultumit, si sa carteasca
referitor la unele neplaceri, pe care le-a avut in viata? Unele stari, cum ar
fi: o situatie materiala mai buna, un anturaj „ales”, o pozitie cat mai sus ar
putea fi cauze ale nemultumirii noastre legate de starea in care suntem.
Asta nu
inseamna ca nu trebuie sa ne luptam cu viata, sa nu muncim, sa nu invatam, sa
nu-i apreciem pe cei mai buni, si sa nu ne luptam pentru a face bine;
nicidecum. Insa sa muncim cu gandul la pacatele noastre, iar nu cu gandul la
inavutire sau stapanire peste altii.
Prietenii
nostri sa fie si cei pe care ii ajutam noi, si nu doar cei care ne ajuta ei pe
noi. Astfel, incercam sa traim echilibrat si modest, multumim pentru ce avem,
nu visam la ce nu avem, nu ne rusinam de prietenii simpli, intr-un cuvant le
primim pe toate cu multumire, si nu traim mereu cu visuri mari, care nu sunt
decat iluzii desarte, si ne lasa doar cu pareri de rau, si cu amarul pacatului
cartelii, de care noi nici nu ne dam seama.
Unii cartesc atunci cand
li se pare ca au o sarcina prea grea. Sigur ca pot aparea situatii care ne
depasesc, insa se intampla de multe ori, cand noi singuri supraevaluam si ne
facem sarcina mai grea decat este. Tipul nostru de a fi trebuie sa fie o urmare
a lui Hristos, adica un tip eroic care se lupta si se jertfeste pentru bine si
adevar. Ducand o astfel de lupta, nu ar mai trebui sa luam seama la necazurile
din viata de zi cu zi, care nu ar trebui sa insemne pentru noi mai mult decat
niste muscaturi de tantari.
Astfel, desi
parem niste fiinte mici si neimportante pentru societate, putem fi in realitate
niste colosi, care nu se lasa doborati, oricate necazuri ar avea, iar, cu
privirea la tinta finala, trec peste toate cele de aici si le defaima ca pe
unele ce sunt trecatoare. Dupa aceasta introducere putin cam complicata
referitoare la pacatul cartelii, vom trece in cuvintele urmatoare la exemple
concrete din viata noastra.
Nemultumirea
pentru imbracaminte
Pentru cei ce
frecventeaza institutii unde se cere o imbracaminte standard, este foarte bine.
Ma refer la elevii din scolile unde li se cere uniforma, dar si la cei care
lucreaza in diferite institutii si au o uniforma. Lucrul acesta ne fereste de
situatii neplacute, de imbracaminte indecenta, sau iesita din comun, si ne fereste
de permanenta dorinta de a ne schimba hainele. Fiind calugar, ma gandeam ce
bine este de mine; port de ani de zile acelasi fel de haina, si nu mai trebuie
sa-mi bat capul, ce culoare sa port sau in ce stil sa fie hainele.
Atunci cand
femeia nu are ce arata altceva mai bun, incepe sa-si arate formele trupului.
Mai bine i-ar fi unei femei sa stea acasa, decat sa mearga in fusta scurta la
biserica, caci stand acasa, pacatuieste doar ea ca nu a mers la slujba, insa
mergand cu fusta scurta la biserica, pacatuiesc si altii, care cad cu gandul in
pacatul desfranarii, privind-o.
Copiii si
adolescentii, care nu au uniforme la scoala, se intrec in cheltuiala pe haine,
pe care vor sa le schimbe mereu, si incearca sa
imite tot felul de eroi din filme, exemple care in realitate nu exista, ci sunt
doar mituri, care le provoaca tinerilor vise, si mai apoi deceptii. In general,
lumea tinde spre o stare de anormalitate, iar ceea ce trebuie sa facem noi este
sa nu ne lasam dusi dupa acest mers al lumii. Rolul hainelor este de a proteja
trupul, dar au si rolul de a-l acoperi de privirea celorlalti, pentru a nu
provoca ganduri de desfranare. Daca nu facem acest lucru, ne facem vinovati de
pacatele multora dintre cei care ne-au vazut imbracati necorespunzator, si de
aceea este bine de a inceta imediat in a mai purta imbracaminte care sa ne lase
trupurile dezgolite, sau care sa ne arate formele trupului.
Daca vrem sa
aratam bine, atunci sa ne fie fata luminoasa, sa raspundem celorlalti cu
bunavointa si sa ne aratam dispusi in a ne jertfi pentru binele altora, toate
bineinteles cu credinta in Dumnezeu. Acestea ne vor face haina sufletului
stralucitoare, iar pe noi, indiferent in ce haine am fi imbracati, ingeri in
trup, cu ochi scanteietori si o tarie de foc, semne ale maturitatii
duhovnicesti, fiind departe de copilariile si slabiciunile acestei lumi, care
are impresia ca fiind imbracata mai deosebit, ar fi si ea mai deosebita. Ce
minte copilaroasa a unor oameni, care au pretentii mari in societate! O viata
intreaga nu le ajunge sa-si dea seama, ca indiferent cat de ales s-ar imbraca,
un nebun tot nebun ramane, si indiferent ce haine simple ar avea un om
deosebit, acestea nu-i diminueaza calitatile, dimpotriva, el are altceva de
aratat lumii, pe cand cei cu mintea slaba nu au ce sa arate decat goliciune si
o imbracaminte asa-zis la moda, care ii face partasi la decaderea lumii de astazi.
Nemultumirea
fata de mancare
Cand poporul israelit a
iesit din robia Egiptului, el a calatorit vreme indelungata prin pustiuri, in
locuri in care nu se gasea nimic de mancare. Atunci, Dumnezeu a facut multe
minuni cu ei, iar una dintre aceste minuni era faptul ca zilnic le trimitea o
paine cereasca numita mana. Ar fi fost firesc atunci, ca bucuria iesirii de sub
robia egiptenilor si a minunilor facute de Dumnezeu cu ei, sa fie mai mare
decat poftele lor trupesti. Nu a fost asa, si iata cum carteau israelitenii:
„Cine ne va
hrani pe noi cu carne?… Ne aducem aminte de pestele pe care-l mancam in Egipt…
de castraveti si de pepeni, de ceapa, de praz si de usturoi. Acum insa sufletul
nostru tanjeste; nimic nu mai este inaintea ochilor nostri decat numai mana”
(cf. Numerii 11,5-6).
Iar Dumnezeu
le-a dat si carne, ca a ridicat vant puternic, si stoluri intregi de prepelite
au fost aduse si aruncate in tabara. Ei le-au adunat si au mancat cu lacomie,
si multi dintre ei au murit acolo. Aceasta este pedeapsa pacatului: moartea sau
boala.
Noi sa invatam
din aceasta pilda sa fugim de lacomie, sa ne multumim cu ce avem, dar mai ales
sa nu punem mai presus mancarea decat dreptatea. Tot din Vechiul Testament
aflam cum Isav a renuntat la dreptul sau de intai nascut pentru o fiertura de
linte facuta de Iacov (cf. Facerea 25, 34). Astfel Isav s-a mainumit si Edom,
care in ebraica inseamna „rosu” (adom), atat datorita faptului ca mancarea avea
culoarea rosie, dar si pentru ca rosie este si aprinderea trupului pentru
pacat, atat la lacomie, cat si la manie si mai ales la desfranare. Noi invatam
iarasi de aici sa pretuim mai mult comoara credintei noastre si sa nu ne-o
pierdem pentru a manca mai bine.
Romanii au
facut multe compromisuri in defavoarea credintei, atunci cand au vrut sa
traiasca si sa manance mai bine. Bine ar fi ca macar de acum inainte sa avem
demnitatea sa ne aparam credinta si sa nu ne mai facem partasi cu cei care
promoveaza pacatele, dar si minciuna.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu